15 czerwca – Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa – Boże Ciało

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, Boże Ciało jest jednym z głównych świąt obchodzonych w Kościele katolickim. Choć świadomość niezwykłego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Ciało i Krew Chrystusa towarzyszyła wiernym od początku chrześcijaństwa, jednak trzeba było czekać aż dziesięć stuleci zanim zewnętrzne przejawy tego kultu powstały i zadomowiły się w Kościele katolickim.

procesja

Uroczystość, która wyrosła na podłożu adoracyjnego kierunku pobożności eucharystycznej rozwijającej się na Zachodzie od przełomu XI i XII w., przeżywana jest obecnie w czwartek po uroczystości Trójcy Świętej. Bezpośrednią przyczyną ustanowienia uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa były objawienia bł. Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem bp Robert ustanowił w 1246 r. święto Bożego Ciała, początkowo dla diecezji Liege.

W 1252 r. legat papieski rozszerzył obchodzenie tego święta na Germanię natomiast papież Urban IV bullą „Transiturus” z 1264 r. ustanowił Boże Ciało świętem obowiązującym w całym Kościele jako „zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu”.

Śmierć Urbana IV przeszkodziła ogłoszeniu bulli. Dokonał tego papież Jan XXII (w 1334 r.), natomiast papież Bonifacy IX polecił w 1391 r. wprowadzić święto Bożego Ciała wszędzie tam, gdzie jeszcze nie było ono obchodzone.

W Polsce jako pierwszy wprowadził to święto bp Nankier w 1320 r. w diecezji krakowskiej, natomiast w Kościele unickim – synod zamojski w 1720 r. W Kościele katolickim w Polsce pod koniec XIV w. święto Bożego Ciała było obchodzone już we wszystkich diecezjach. Było ono zawsze zaliczane do świąt głównych. Od końca XV w. przy okazji tego święta udzielano błogosławieństwa Najświętszym Sakramentem.

Prawdziwa obecność Chrystusa w Eucharystii
Kościół od samego początku głosił wiarę w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Chrystus ustanowił Najświętszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej Ewangeliści: Mateusz, Marek i Łukasz oraz i św. Paweł Apostoł. Prawdziwa i rzeczywista obecność Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera się według nauki Kościoła na słowie Jezusa: „To jest Ciało moje … To jest krew moja” (Mk 14,22.24).

Nowy Katechizm Kościoła Katolickiego mówi, iż „sposób obecności Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest wyjątkowy… W Najświętszym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie, rzeczywiście i substancjalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a więc cały Chrystus” (KKK 1374).

Kult Najświętszego Sakramentu
Od XVI w. przyjęła się w Kościele praktyka 40-godzinnej adoracji Najświętszego Sakramentu. Praktykę tę wprowadził do Mediolanu św. Karol Boromeusz w 1520 r. Dzisiaj jest ona obecna w całym Kościele. Zostały założone nawet specjalne zakony, których głównym celem jest nieustanna adoracja Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. W Polsce istnieją trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki, franciszkanki od Najświętszego Sakramentu i eucharystki.

Procesje
Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono nieco później niż samo święto. Pierwszym śladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sumą w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem. W ten sposób nawiązywano do dawnego zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami.

Za: www. ekai.pl

KORONKA DO JEZUSA CHRYSTUSA W NAJŚWIĘTSZYM SAKRAMENCIE

Koronka

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

28 odpowiedzi na „15 czerwca – Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa – Boże Ciało

  1. wobroniewiary pisze:

    Módlmy się za siebie nawzajem, przyzywając opieki św. Michała Archanioła

    Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce a przeciw niegodziwości
    i zasadzkom złego ducha bądź naszą obroną. Oby go Bóg pogromić raczył, pokornie o to prosimy, a Ty wodzu zastępów anielskich, szatana i inne duchy złe, które na zgubę dusz ludzkich po tym świecie krążą, mocą Bożą strąć do piekła Amen!
    Święty Michale Archaniele, który w brzasku swego istnienia wybrałeś Boga i całkowicie oddałeś się spełnianiu Jego świętej woli. Wstaw się za mną do Stwórcy, abym dzisiaj, za Twoim przykładem, na początku nowego dnia, otwierając się na działanie Ducha Świętego, w każdej chwili dawał się Bogu, wypełniając z miłością Jego świętą wolę. Niech razem z Tobą wołam bez ustanku: Któż jak Bóg! Przez Chrystusa Pana naszego. Amen

    • Maggie pisze:

      We wszystkich intencjach jakie nosza w sercach/na sercach WOWIT’ci

      P.S.
      tylko przez duzy komputer moge cos wpisac, bo IPad mi rozlacza, dajac info, ze jest problem z ta strona.

  2. wobroniewiary pisze:

    W tym roku Uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa wypada 23 czerwca, dlatego dziś rozpoczynamy Nowennę

    Nowenna do Najświętszego Serca Pana Jezusa przed świętem

    Modlitwa na każdy dzień
    Najświętsze Serce Zbawiciela, w moich tak wielu troskach i cierpieniach zwracam się do Ciebie z dziecięcą ufnością i błagam o pomoc i ratunek. Mam nadzieję, że mnie wysłuchasz, gdyż powiedziałeś: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię” (Mt 11,28). Dlatego przychodzę do Ciebie i błagam przez zasługi Twej Męki, za przyczyną Matki Najświętszej i wszystkich Twoich Świętych, udziel mi łaski, o którą Cię proszę…

    Dzień 1
    O Jezu, Ty mnie tak bardzo umiłowałeś, że zstąpiłeś z nieba i przyjąłeś nędze ludzkie aż po śmierć, i to śmierć krzyżową, aby mnie zbawić. Pragnę na Twoją miłość odpowiedzieć miłością. Rozpal więc w moim sercu pragnienie Twej najgorętszej miłości i dozwól, abym Cię kochał nade wszystko. Amen.
    Najświętsze Serce Jezusa, bądź moją miłością.
    Litania do Najświętszego Serca Pana Jezusa

    http://sanctus.pl/index.php?doc=208&podgrupa=271

  3. Gość pisze:

    Kochani moi, czy ktoś z Was wybiera się 7 października z różańcem na granice?

  4. Teresa pisze:

    Właśnie mam te obrazki z Cząstką Ciała Pańskiego poświęcone i otarte o „cud”

  5. Pingback: 15 czerwca – Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa – Boże Ciało | Biały, bardzo biały

  6. Stańmy w obronie abp. Mokrzyckiego

    Dzisiejszym Apelem na Jasnej Górze (g. 21.00) Krucjata Różańcowa za Ojczyznę rozpoczyna modlitwy w intencji abp. Mieczysława Mokrzyckiego, metropolity lwowskiego, byłego sekretarza św. papieża Jana Pawła II.

    Wzywamy do modlitwy o Bożą opiekę nad Księdzem Arcybiskupem Mieczysławem Mokrzyckim, którego atakują za mówienie prawdy o ludobójstwie i wzywanie do nawrócenia tych, którzy nie chcą nadal wyrzec się nienawiści budując państwowość na zasadach pogańskich (przypomnijmy, że oprócz ok. 150 – 200 tys. bestialsko mordowanych Polaków oraz innych narodowości, organizacje OUN UPA zamordowały około 30 tys. samych Ukraińców, którzy wierni Chrystusowi nie chcieli brać udziału w rzezi lub okazywali pomoc Polakom).
    Od samego początku istnienia Krucjaty Różańcowej za Ojczyznę modlimy się o pomyślność wszystkich tych ziem, które znajdowały się we władaniu króla Jana Kazimierza i zostały oddane Najświętszej Maryi Pannie jako Królowej w słynnych Ślubach Lwowskich. Ziemie ówcześnie oddane Matce Boskiej przez króla Jana Kazimierza obejmują także Ukrainę, dlatego uczestnikom Krucjaty Różańcowej nie może być obojętny ani los Ukrainy ani Kościoła na tym terytorium.
    Łaciński metropolita lwowski abp Mieczysław Mokrzycki winien zostać ogłoszony persona non grata na Ukrainie i wydalony z kraju – zażądali politycy Ukraińskiej Partii Halickiej (UKH) w oświadczeniu ogłoszonym 7 czerwca
    http://www.niedziela.pl/artykul/29481/Stanmy-w-obronie-abp-Mokrzyckiego

    • Maggie pisze:

      +++
      i za opamietanie … bo PRAWDA jest PRAWDA, a nie oliwa dolewana do ognia zaklamania i nienawisci lub nahajem katujacym potomkow zbrodniarzy.

      Jesli, ktos uczciwy i sprawiedliwy, to widzi i uzna PRAWDE i bedzie modlic sie tak za ofiary jak i za zbrodniarzy, odcinajac sie jednoczesnie od zla, by kierujac ku Bozemu Milosierdziu wypraszac im pomoc na wiecznosc.
      Niech nie zmarnuje sie najmniesza czasteczka kropli Krwi Chrystusowej, wylanej na Zbawienie KAZDEGO czlowieka i niech pieklo ze swoja nienawiscia: zieje pustka.

      Milosc Boga i blizniego kieruje na droge przebaczania … ALE to domaga sie PRAWDY i POSZANOWANIA, a nie obnoszenia sie z bestialstwem…. Czy to tak trudno zrozumiec? Czy to tak trudno nie tanczyc na grobach tych, w straszliwy sposob zameczonych na smierc? Czy to tak trudno odsunac katow w zapomnienie, i zamiast stawiania im pomnikow prosic o przebaczenie im? Czy mord i bestialstwo to powod do pychy i dumy i gloryfikacji zla?

      Jezu TY sie tym zajmij.

    • leszek pisze:

      +++♡

  7. kasiaJa pisze:

    Sypanie kwiatków podczas procesji Bożego Ciała jest wielką radością dla dziewczynek. Większość z nich to te, które w tym roku przyjęły I Komunię św., choć są i młodsze, a nawet zupełnie maleńkie. Dziewczynki na ogół cieszą się, że własnymi rękami mogą układać kwiatowy dywan dla Pana Jezusa, który przechodzi między domami. Choć nie ukrywajmy – możliwość zaprezentowania się koleżankom w białej sukience lub w stroju krakowianki jest równie ważna dla małej damy.
    Procesja Bożego Ciała na ogół jest długa i męcząca dla małych dzieci, a konieczność niesienia koszyka i marszu w równym rządku tylko to zmęczenie potęguje. Poniżej kilka porad, których zastosowanie pozwoli je zmniejszyć i sprawić, żeby w kolejnym roku nasza dziewczynka ochoczo krzyknęła: tak, chcę sypać kwiatki!

    Przygotuj dziecko duchowo
    Sypanie kwiatków jest formą modlitwy i oddania czci Panu Jezusowi. Rozmawiając z dziewczynką, można to porównać z obdarowaniem kwiatami solenizanta – a tego dnia solenizantem jest Pan Jezus. Lepiej też wybrać się na Mszę św. przed procesją – po niej dziecko, nawet dziesięcioletnie, będzie zbyt zmęczone.

    Przygotuj koszyk
    Koszyk powinien być dostosowany do możliwości i wzrostu dziecka: nie za duży, nie za mały, bez ostrych, wystających elementów i nadmiernych zdobień. Najlepiej zawiesić go na szyi na szerokiej wstążce i wypróbować sposób wkładania rączek do środka. Jeśli alba lub sukienka ma kołnierzyk, warto włożyć wstążkę pod niego. Jeśli kołnierzyka nie ma, dobrze jest podłożyć na karku bawełnianą chusteczkę. Obtarta szyja to powód wielu procesyjnych łez.

    Przygotuj sukienkę, wianek i buty
    Warto przymierzyć sukienkę i nauczyć się w niej klękać w taki sposób, żeby nie zmieniła koloru na szarobury po wizycie przy pierwszym ołtarzu. Wianek i fryzura powinny wytrzymać upał albo… wiatr i deszcz. To jeden z niewielu dni, kiedy na dziecięcej głowie może wylądować lakier do włosów. Bardzo ważne są wygodne buty: jeśli pierwszokomunijne czółenka obcierają pięty lub są niewygodne, zamieńmy je na sportowe sandałki lub adidasy, w których dziecko bezpiecznie i bez bólu dotrze do ostatniego ołtarza.

    Przygotuj kwiatki
    Zorientuj się, jak długa jest trasa procesji i w jakich odległościach od siebie stoją ołtarze. Trzeba mieć tyle kwiatków, żeby wystarczyły na całą trasę, bo jeśli skończą się szybciej, dziewczynce będzie przykro. Sama opracowałam trzy patenty na odpowiednią ilość kwiatków, zależne od pogody i etapu wegetacji roślin.

    Zrywanie kwiatów w ogrodzie już na dwa-trzy tygodnie przed uroczystością i przechowywanie ich w zamrażarce w plastikowych pudełkach. Nadają się do tego płatki róż, narcyzy, hortensje, rododendrony, piwonie. Te ostatnie są bardzo „wydajne”: jeden kwiat to pełen koszyk płatków! Wyjmujemy je z zamrażarki tuż przed wyjściem do kościoła – po drodze się rozmrożą i będą się nadawały do użytku.
    Wyprawa na okoliczne pola i łąki w poszukiwaniu chabrów, maków, kwiatów i liści grochodrzewu (zwanego błędnie akacją). Robimy to w środę wieczorem, a zebrane kwiatki przechowujemy w przewiewnym pojemniku na tarasie lub balkonie.
    Skorzystanie z uprzejmości życzliwych sąsiadów, którzy nie mają w domu małych dziewczynek. Na ogół chętnie pomogą zapełnić koszyczek i zapasową torbę wszystkim tym, co uda im się zebrać w ogródku.
    Właśnie: zapasy. Oprócz koszyka trzeba mieć torbę z kwiatkami, które będziemy dosypywać do koszyka w miarę wyczerpywania się jego zawartości. W niektórych parafiach ministranci niosą wielki kosz od bielizny wypełniony kwieciem i to tam dziewczynki uzupełniają swoje koszyki.

    Idź z dzieckiem na próbę
    Ile parafii, tyle pomysłów na sposób sypania kwiatków i ustawienie dziewczynek. Czasami idą one w dwóch rządkach, czasami w trzech, rzucają kwiatki jedną dłonią albo dwiema, liczą kroki albo recytują „Święty, święty, święty Pan Bóg zastępów”, ministrant daje znaki dzwonkami. Uczestnictwo w próbie pozwoli poznać konkretną formułę, odnaleźć w niej swoje miejsce. Nie będzie poczucia zagubienia.
    http://misyjne.pl/7-porad-na-temat-sypania-kwiatkow-podczas-procesji-bozego-ciala/

  8. wobroniewiary pisze:

    Dziś przypada 24 dzień nabożeństwa 33 dni przygotowania lub odnowienia oddania się w niewolę NMP wg św. Ludwika

    Z dzisiejszych czytań z Traktatu o doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny:
    „Natomiast droga Maryi jest łagodniejsza i spokojniejsza”

    Nabożeństwo to jest drogą łatwą, którą Jezus Chrystus sam utorował, przychodząc do nas, i na której nie ma żadnej przeszkody, by dojść do Niego. Można wprawdzie i na innej drodze osiągnąć zjednoczenie się z Bogiem, ale wtedy nie obędzie się bez liczniejszych krzyżów, ciężkich umartwień i wiele większych zaporów, trudnych do przezwyciężenia. Dusza przechodzi wtedy przez ciemne noce, przez walki i cierpienia nadzwyczajne, przez urwiska, przez drogę ciernistą i straszne pustkowia. Natomiast droga Maryi jest łagodniejsza i spokojniejsza.

    https://wobroniewiaryitradycji.wordpress.com/2014/11/28/24-ty-dzien-z-33-dniowego-okresu-cwiczen-duchowych-do-aktu-ofiarowania-sie-jezusowi-chrystusowi-przez-maryje/

  9. wobroniewiary pisze:

    Zapraszam wszystkich do śledzenia bloga Bartka „Z buta do Maryi”:

    Wyruszyłem pieszo do Medjugorie 🙂
    1300km, 650km na nogę z moim trybem życia czyli non stop w samochodzie może być to ciężkie ale wierzę, że Bóg jest ze mną i w razie co będzie mnie niósł 😀
    Czasami trzeba rzucić wszystko, pracę, samochód, mieszkanie, opłaty, długi i całą resztę by odnaleźć siebie… Bóg z Wami 🙂

    https://www.facebook.com/zbutadomaryi/?hc_ref=NEWSFEED

  10. wobroniewiary pisze:

    Całe 12 części 🙂

  11. Paweł pisze:

    W dniu dzisiejszej uroczystości warto może przypomnieć nadanie odpustu nr 7 i nr 28 zawarte w najnowszej, czwartej edycji „Wykazu odpustów” z roku 1999, ogłoszonej w związku z Wielkim Jubileuszem Roku 2000:
    http://www.vatican.va/roman_curia/tribunals/apost_penit/documents/rc_trib_appen_doc_20020826_enchiridion-indulgentiarum_lt.html

    „7
    Adoracja eucharystyczna i procesja eucharystyczna

    § 1. Udziela się odpustu zupełnego [pod trzema zwykłymi warunkami] wiernemu, który:

    1° nawiedza Najświętszy Sakrament w celu adoracji przez przynajmniej pół godziny;

    2° w Wielki Czwartek – kiedy ma miejsce uroczyste przeniesienie Najświętszego Sakramentu po Mszy Wieczerzy Pańskiej – pobożnie recytuje strofy hymnu ‚Przed tak wielkim Sakramentem’;

    3° pobożnie uczestniczy w uroczystej procesji eucharystycznej – która z pewnością ma najdonioślejsze znaczenie w uroczystość Najśw. Ciała i Krwi Chrystusa – poprowadzonej albo wewnątrz świętych budynków, albo na zewnątrz;

    4° pobożnie uczestniczy w uroczystym obrzędzie eucharystycznym, który zwykle ma miejsce przed rozejściem się zgromadzenia eucharystycznego.

    § 2. Udziela się odpustu cząstkowego wiernemu, który:

    1° nawiedza Najświętszy Sakrament w celu adoracji;

    2° do Jezusa w Najświętszym Sakramencie skierowuje jakąkolwiek modlitwę prawowicie zatwierdzoną (np. ‚Uwielbiam Cię nabożnie, Bóstwo utajone…’ [- jest to hymn św. Tomasza z Akwinu ‚Adoro te devote’, tłumaczony też jako pieśń ‚Zbliżam się w pokorze i niskości swej…’] albo modlitwę: ‚O święta uczto, na której spożywamy Chrystusa, odnawiamy pamięć Jego Męki, duszę napełniamy łaską i otrzymujemy zadatek przyszłej chwały’, lub też strofy hymnu ‚Przed tak wielkim Sakramentem’).”

    „28
    Wyznanie wiary i akty cnót teologicznych

    § 1. Udziela się odpustu zupełnego [pod trzema zwykłymi warunkami] wiernemu, który podczas obrzędów Wigilii Wielkanocnej albo w dniu rocznicy swojego chrztu odnawia przyrzeczenia chrzcielne za pomocą jakiejkolwiek formuły prawowicie zatwierdzonej.

    § 2. Udziela się odpustu cząstkowego wiernemu, który:

    1° odnawia przyrzeczenia chrzcielne za pomocą jakiejkolwiek formuły;

    2° pobożnie przeżegna się znakiem krzyża, wypowiadając zgodnie ze zwyczajem słowa: ‚W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen.’;

    3° pobożnie odmówi Skład Apostolski lub Symbol Nicejsko-Konstantynopolitański [czyli Wyznanie wiary ‚Wierzę w Boga…’ odmawiane w codziennym pacierzu i w różańcu lub Wyznanie wiary ‚Wierzę w jednego Boga…’ odmawiane w niedzielnej Mszy świętej];

    4° odmówi Akt Wiary, Nadziei i Miłości za pomocą prawowitej formuły.”

    Jako uzupełnienie mogę dodać – nie przytaczając już pełnych źródeł – że w czasach przedsoborowych za odmówienie wyżej wymienionych hymnów św. Tomasza z Akwinu „Przed tak wielkim Sakramentem” (wraz z modlitwą końcową) i „Adoro te devote” („Uwielbiam Cię nabożnie” lub „Zbliżam się w pokorze”) był odpust 5 lat, a za odmówienie ich przed Najświętszym Sakramentem był odpust: 10 lat za ten pierwszy hymn i 7 lat za ten drugi hymn; za przeżegnanie się był odpust 3 lat, za przeżegnanie się wodą święconą – odpust 7 lat; za odmówienie Wyznania wiary był odpust 5 lat, a za odmówienie go we Mszy świętej razem z kapłanem – odpust 7 lat; natomiast za każdy z Aktów cnót teologicznych (Akt Wiary, Akt Nadziei i Akt Miłości), a także za Akt żalu – odmówione za pomocą formuł katechizmowych – był odpust 3 lat.

    • Paweł pisze:

      Najświętszej Eucharystii dotyczy również nadanie odpustu nr 8, zawarte w wyżej wymienionej czwartej edycji „Wykazu odpustów” z roku 1999, ogłoszonej w związku z Wielkim Jubileuszem Roku 2000:

      „8
      Komunia eucharystyczna i Komunia duchowa

      § 1. Udziela się odpustu zupełnego [pod trzema zwykłymi warunkami] wiernemu, który:

      1° przyjmuje po raz pierwszy Komunię świętą lub pobożnie uczestniczy w takiej ceremonii;

      2° w dowolny piątek Wielkiego Postu odmówi pobożnie po Komunii świętej przed wizerunkiem Jezusa Chrystusa Ukrzyżowanego modlitwę ‚En ego, o bone et dulcissime Iesu’ [jej polski tekst zarówno w wersji przedsoborowej, jak i posoborowej – wraz z informacją o odpustach przedsoborowych – podałem w komentarzu pod wpisem https://wobroniewiaryitradycji.wordpress.com/2017/03/03/i-sobotnia-msza-swieta-na-jasnej-gorze-za-czytelnikow-naszej-strony/ ].

      § 2. Udziela się odpustu cząstkowego wiernemu, który za pomocą jakiejkolwiek pobożnej formuły prawowicie zatwierdzonej uczyni:

      1° akt Komunii duchowej;

      2° dziękczynienie po Komunii świętej (np. za pomocą modlitwy [św. Ignacego z Loyoli] ‚Duszo Chrystusowa…’ lub za pomocą [wyżej wymienionej] modlitwy ‚En ego, o bone et dulcissime Iesu’).”

      http://www.vatican.va/roman_curia/tribunals/apost_penit/documents/rc_trib_appen_doc_20020826_enchiridion-indulgentiarum_lt.html

      Mogę jeszcze dodać, że przedsoborowy odpust związany z wyżej wymienioną modlitwą św. Ignacego Loyoli „Duszo Chrystusowa…” był następujący:

      „300 dni odp. za każdy raz, 7 lat za odmówienie po Komunii św.”

      [Zacytowałem ze str. 64 książeczki do nabożeństwa „Ogień Miłości Jezusa Chrystusa” wydanej przez „Wydawnictwo książek do nabożeństwa J. Cebulski, Kraków, ul. Szewska 22” za pozwoleniem Książęco-Metropolitalnej Kurii w Krakowie z dnia 20 V 1939 (X. STANISŁAW Bp, Wik. gen., X. Stefan Mazanek, L. 3456/39).]

      • Paweł pisze:

        Ponieważ Komunia święta powinna być poprzedzona dobrym spełnieniem 5 warunków Sakramentu Pokuty, a Komunia duchowa – przynajmniej Aktem żalu, więc może warto również przypomnieć związane z tymi Aktami odpusty, do których odnosi się nadanie nr 9 zawarte w wyżej wymienionym najnowszym „Wykazie odpustów”:

        „9
        Examen conscientiae et actus contritionis

        Partialis indulgentia conceditur christifideli qui, praesertim ad praeparandam confessionem sacramentalem,
        1° suam conscientiam excusserit cum proposito se emendandi;
        2° actum contritionis, quavis legitima formula, pie recitaverit (e.g. Confiteor; Ps De profundis; Ps Miserere; Ps graduales; Ps paenitentiales).”

        Czyli po polsku:

        „9
        Rachunek sumienia i akt żalu

        Udziela się odpustu cząstkowego wiernemu, który – zwłaszcza przygotowując się do spowiedzi sakramentalnej –
        1° robi rachunek sumienia z zamiarem poprawienia się;
        2° odmawia pobożnie akt żalu używając prawowitej formuły (np. [mszalne] Confiteor – ‚Spowiadam się…’; Psalm 130(129) De profundis – ‚Z głębokości…’; Psalm 51(50) Miserere – ‚Zmiłuj się…’; Psalmy 120-134 zwane ‚Pieśniami stopni’ [jak podaje Biblia Tysiąclecia, a także angielska Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Song_of_Ascents ]; Psalmy pokutne [jako ‚siedem psalmów pokutnych’ określa się: Ps 6, Ps 32(31), Ps 38(37), Ps 51(50), Ps 102(101), Ps 130(129) i Ps 143(142) – jak podaje angielska Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Penitential_Psalms , a po polsku tak samo podaje na str. 77-89 książeczka ‚Zdrowaś Marya’ wydana w Wilnie w roku 1927 ‚nakładem i drukiem Józefa Zawadzkiego’, zaopatrzona w IMPRIMATUR: + Casimirus Michalkiewicz Episcopus Auxiliaris Vilnensis, vic. gen., Vilnae, 13. V 1927 an.]).”

  12. Marek pisze:

    Abp Hoser zdecydowanie podczas obchodów Bożego Ciała: Poprawność polityczna należy do kłamliwych postaw. Kłamstwa używa się bardzo świadomie
    Świętokradztwo, profanacja ewangelii jest faktem codziennym i publicznym, a kłamstwo stało się faktem społecznym
    — mówił w czwartek arcybiskup warszawsko-praski Henryk Hoser podczas obchodów Bożego Ciała.
    „Wiara, religia to nie jest tylko sprawa prywatna, która celebrujemy przy zamkniętych drzwiach swoich wewnętrznych pomieszczeń, ale to jest również fakt publiczny; to jest również element, który kształtuje i powinien kształtować społeczeństwo” – powiedział abp Hoser w homilii skierowanej do wiernych na zakończenie diecezjalnej procesji.
    Całość:
    https://wpolityce.pl/kosciol/344431-abp-hoser-zdecydowanie-podczas-obchodow-bozego-ciala-poprawnosc-polityczna-nalezy-do-klamliwych-postaw-klamstwa-uzywa-sie-bardzo-swiadomie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s